Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Női sportolók felé irányuló veszély

2010.04.19

Mit is jelent a női sportolók hármas szindrómája?

A sport és a testmozgás a kiegyensúlyozott és egészséges élet részei. Azok a lányok, akik sportolnak,   egészségesebbek, jobb jegyeket kapnak az iskolában, kisebb eséllyel lesznek depressziósak, nem fogyasztanak alkoholt, cigarettát vagy kábítószereket, mint a rendszeres mozgást nem végző társaik. De azoknál akik nem teremtik meg az egyensúlyt a testük igényei és a sport között azok később komoly szövődményekre számíthatnak.

Az intenzíven sportoló lányoknál fellép egy betegségegyüttes kialakulásának veszélye, amit a női sportolók hármas szindrómájának hívunk. Ez a következő tüneteket foglalja magában: rendszertelen étkezés, a menstruáció abbamaradása, valamint a csontritkulás. A beteg a tünetegyüttes egy-kettő, de akár mindhárom komponensétől szenvedhet.

Első számú betegségfaktor: rendszertelen étkezés

A betegségtől szenvedő női sportolók főleg azért próbálják csökkenteni a súlyukat, hogy javítsanak a teljesítményükön. A hármas szindrómát többféle étkezés rendellenesség is kísérheti. Ez lehet a sportoló által hízlalónak gondolt ételek kerülése, de akár olyan súlyos betegségek is mint az anorexia és a bulémia.

Második számú betegségfaktor: elmaradó menstruáció

Mivel az említett szindrómában szenvedő beteg egyszerre edz keményen és visz be kevés kalóriát, az ösztrogén szintjének megcsappanását tapasztalhatja (az a hormon, ami a menstruációs ciklust szabályozza). Ez azt eredményezheti, hogy szabálytalanul érkezik a havi vérzés, vagy akár teljesen elmarad.

Természetesen a tizenéves lányoknál megszokott a menstruáció időszakos kimaradása, különösen a ciklus kezdetén, szóval egy-két kimaradás nem jelent egyértelműen betegséget. Ezt ugyanis okozhatja terhesség vagy gyógyszeres kezelés is. Ha szexuális együttlét után nem jön meg a menstruációd, fordulj orvoshoz!

Azoknál a lányoknál, akik megterhelő sportban vesznek részt, akár az is előfordulhat, hogy az első menstruáció soha nem is jelentkezik a túlságosan kemény edzés miatt. Másoknál előfordulhat, hogy megjön, de a későbbi rendszertelen táplálkozástól és kimerítő tréningektől abbamarad.

Harmadik számú betegségfaktor: csontritkulás

Az alacsony ösztrogénszint, az alultápláltság, de különösen a nem elegendő kalciumbevitel csontritkuláshoz vezethet, ami a tünetegyüttes harmadik szereplője. A csontritkulás a csontok gyengülését jelenti, amit a csontok tömörségének lecsökkenése és a rendellenes formálódása okoz. Ez egy sportoló teljes karrierjét is tönkreteheti, mivel törésekhez és egyéb sérülésekhez vezethet.

Általában tizenéves korban fejlődik ki a csont tömege, ilyenkor a legnagyobb tömörségű. Ha ezekben az időkben a gyermek nem visz be megfelelő mennyiségű kalciumot az kihathat arra, hogy mennyire lesznek erősek a csontjai élete későbbi szakaszaiban.

Kiket fenyeget ez a betegség?

A legtöbb lánynak egészséges elképzelései vannak a megfelelő testméretekről és alakról, de a hármas szindrómában szenvedőkre több ezzel kapcsolatos rizikófaktor is veszélyt jelent. Az élsportolói lét a megterhelő edzésekkel és versenyekkel komoly veszélyt hordoz magában. Egyes lányok annyira elszántan akarnak javulni az adott sportágban, hogy szinte bármit megtesznek a teljesítménynövelés érdekében.

A küzdősportokban és az evezésben például súly szerint sorolják csoportokba a sportolókat, ezért a kívánt testtömeg elérése meghatározó szempont az edzéseknél, ami kiteheti a nőket a rendszertelen táplálkozás veszélyének. Az olyan sportok, ahol számít a karcsú megjelenés, hasonlóképpen hordozhatnak bizonyos rizikófaktorokat magukban.

A gimnasztika, jégtánc, toronyugrás és a balett például kiemelten azok közé tartoznak, ahol elvárják a maximálisan vékony testalkatot. Néhány szélsőséges esetben az edző vagy zsűritag esetenként azt tanácsolja a hölgyeknek, hogy adjanak le néhány kilót annak érdekében, hogy magasabb pontszámot érhessenek el.

Még az olyan sportokban is, mint a távfutás vagy a sífutás, előfordulhat, hogy a csapattársak, szülők, partnerek, edzők hibás tanácsára megpróbálkoznak egy-két kiló leadásával. A fájdalmas igazság viszont az, hogy ez a súlycsökkenés egyáltalán nem javít a teljesítményen.

Azoknak akik komolyabban sportolnak, nagy általánosságban több izmuk van, mint amennyi zsír a testükön, ezért amikor valaki visszafogja az étkezést, akkor az izmoktól veszi el a kellő energiát. Ráadásul, ha egy lány úgy veszít súlyt, hogy nincs rá szüksége, az befolyásolhatja az olyan, amúgy egészségesen működő testi folyamatokat, mint a menstruáció vagy a csontnövekedés. Egyes hölgyeknél az alacsony önbecsülés problémája a tökéletességre való folytonos törekvés, valamint a családon belüli stressz is kiteszi őket az említett veszélyeknek.

Mik a jelek és tünetek?

Ha a sportolónál az említett rizikófaktorok szerepelnek, akkor már könnyen észreveheti magán a rendellenesség tüneteit, amelyek a következők lehetnek:

• súlycsökkenés
• menstruációs ciklus felborulása, periódusok kimaradása
• kimerültség, koncentrációs készség romlása
• csontrepedések amik akár különösebb sérülés nélkül is kialakulhatnak
• izomsérülések

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.